Hur använder man sociala verktyg idag? Finns det någon fördel för en kurs att använda bloggar, twitter och andra kanaler inom det som benämns Web 2.0 och andra sociala applikationer? Detta är bara ett par av de frågor vi kan fundera på under veckans tanke. För att läsa hela klicka här.
Själv använder jag en massa olika sociala applikationer. Självklart har det blivit ännu fler nu när man läser denna kursen.
Men för att bara nämna några
Jag bloggar, har minst tre olika e-mailkonton, prenumererar på feeds, är medlem i ett antal olika forum och communitis.
Dessa kollar man kontinuerligt var dag. Det är en naturlig del i vardagen.
Självklart ser jag det som fördelar när skolor använder sig av sociala applikationer det är ju bara till att kolla på denna kursen.
Man kan sitta var man vill för att plugga, hemma, med vänner, i skolan, på biblioteket osv. Tiderna för pluggandet bestämmer man själv. Dessutom ligger kursen på så många olika typer av sociala applikationer att man väljer vilket sätt som man enklast tar emot informationen. Man får information till sig på ett sätt som man är van vid, via bloggar, via feeds you name it...
Men jag kan också hålla med Joakim Nestings kommentar
"Behöver vi verkligen ha all information? Måste vi få reda på allt som sker, bara sekunder efter? Om jag tar mitt resonemang utanför skolans värld är även våra hjärnor i behov av vila..."
Som han nämner i sin kommentar så kan det bli lite mycket ibland. När man har tillgång till (i mitt fall) skolan var minut. Man kan inte riktigt släppa det man håller på med det finns i bakhuvudet hela tiden. Borde jag inte skriva lite till?, Undrar om det kommit upp något nytt på bloggarna? Kanske skulle kolla min e-mail igen osv.
Så som med det mesta finns det två sidor av myntet.. sociala applikationer kan vara hur bara som helst men det finns alltid nackdelar med allt.
Citat om wiki

26 jan. 2010
Valet är klart
Nu har jag äntligen valt mina tjänster. Det tog sin tid att förstå men nu är det dags att leta en massa källor.
Det blir till slut den här tjänsttekedjan för mig.
Bloggar - Wiki - RSS feeds
Det blir till slut den här tjänsttekedjan för mig.
Bloggar - Wiki - RSS feeds
25 jan. 2010
Lärkontrakt
Intresseområde
Bloggen - Wikis - RSS feeds
Uppräkning av tjänsterna
Bloggen - Obligatorisk del i kursen.
Wiki - En tjänst jag använder mycket, men jag vet inte mycket om alla funktionalitet som faktiskt finns i en wiki. Där av ett intressant studie område.
RSS feeds - Då jag testade det för första gången nu inför kursen och fastnade direkt. Ett snabbt vis att få all uppdaterad information utan att behöva kolla alla sidor flera gånger om dagen. Där av att jag vill veta mer om just detta område.
Dessutom en funktion jag vill kunna programmera in i mina framtida webbsidor.
Litteraturförteckning
Böcker
Richardson, Will (2009). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for classrooms second edition. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press.
Klobas, Jane (2006). Wikis : tools for information work and collaboration. Oxford: Chandos.
Elektroniskt
Ahlberg Jonas (2009) Jonas Webresurs[elektronisk]
tillgänglig: http://www.jonasweb.nu/sidor/web2dot0/rss.html#2 (2010-01-29)
Alf Westelius (2008)Energirådgivning 2.0 – läge och möjligheter Linköping University Electronic Press[elektroniskt]
tillgänglig: http://www.ep.liu.se/ea/cis/2008/001/cis08001.pdf (2010-01-27)
w3schools (1999-2010)Introduction to RSS [elektronisk]
tillgänglig: http://www.w3schools.com/rss/rss_intro.asp (2010-01-29)
Winer Dave (2003)RSS 2.0 at Harvard Law[elektronisk]
tillgänglig: http://cyber.law.harvard.edu/rss/rss.html (2010-01-29)
Vetenskaplig Artikel
Duffy, Peter and Bruns, Axel (2006)The Use of Blogs, Wikis and RSS in Education [elektroniskt]
tillgänglig: http://eprints.qut.edu.au/5398/1/5398.pdf (2010-03-02)
Bloggen - Wikis - RSS feeds
Uppräkning av tjänsterna
Bloggen - Obligatorisk del i kursen.
Wiki - En tjänst jag använder mycket, men jag vet inte mycket om alla funktionalitet som faktiskt finns i en wiki. Där av ett intressant studie område.
RSS feeds - Då jag testade det för första gången nu inför kursen och fastnade direkt. Ett snabbt vis att få all uppdaterad information utan att behöva kolla alla sidor flera gånger om dagen. Där av att jag vill veta mer om just detta område.
Dessutom en funktion jag vill kunna programmera in i mina framtida webbsidor.
Litteraturförteckning
Böcker
Richardson, Will (2009). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for classrooms second edition. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press.
Klobas, Jane (2006). Wikis : tools for information work and collaboration. Oxford: Chandos.
Elektroniskt
Ahlberg Jonas (2009) Jonas Webresurs[elektronisk]
tillgänglig: http://www.jonasweb.nu/sidor/web2dot0/rss.html#2 (2010-01-29)
Alf Westelius (2008)Energirådgivning 2.0 – läge och möjligheter Linköping University Electronic Press[elektroniskt]
tillgänglig: http://www.ep.liu.se/ea/cis/2008/001/cis08001.pdf (2010-01-27)
w3schools (1999-2010)Introduction to RSS [elektronisk]
tillgänglig: http://www.w3schools.com/rss/rss_intro.asp (2010-01-29)
Winer Dave (2003)RSS 2.0 at Harvard Law[elektronisk]
tillgänglig: http://cyber.law.harvard.edu/rss/rss.html (2010-01-29)
Vetenskaplig Artikel
Duffy, Peter and Bruns, Axel (2006)The Use of Blogs, Wikis and RSS in Education [elektroniskt]
tillgänglig: http://eprints.qut.edu.au/5398/1/5398.pdf (2010-03-02)
24 jan. 2010
Undrar om jag fattat det hela rätt nu?
Ja ha. Nu har jag ägnat mig åt att läsa över 150 inlägg från andra kurskamrater och inser att det inte bara är jag som är förvirrad. tydligen har jag förstått det hela fel trots allt. Så det är bara att börja om med nya tankebanor.
Så här har jag nu fattat det som vi ska göra.
(Till lärarna: Rätta mig gärna om jag har fel)
Ämnena som är uppräknade i inlägget: Inriktning för lärkontraktet är fortfarande de ämnena vi ska välja bland men...
Vi ska välja två och inte ett område. Sen ska vi på något vis bygga in dem i en kedja från denna bloggen.
Först har vi bloggen här då. Här ska jag skriva om ett av de andra ämnena ex. wiki sen ska jag i en typ av wikitjänst skriva om ett tredje ämne ex. forum o communitys. och där ifrån ska jag sedan skriva om bloggar.
När man tror man löst en fundering kommer där ju genast fler.
1. Vilket av dessa tre områdena ska vi sen skriva en essä om? Alla tre?
2. Är det dessa tre tjänster som man ska skriva ett lärkontrakt om då?
Så här har jag nu fattat det som vi ska göra.
(Till lärarna: Rätta mig gärna om jag har fel)
Ämnena som är uppräknade i inlägget: Inriktning för lärkontraktet är fortfarande de ämnena vi ska välja bland men...
Vi ska välja två och inte ett område. Sen ska vi på något vis bygga in dem i en kedja från denna bloggen.
Först har vi bloggen här då. Här ska jag skriva om ett av de andra ämnena ex. wiki sen ska jag i en typ av wikitjänst skriva om ett tredje ämne ex. forum o communitys. och där ifrån ska jag sedan skriva om bloggar.
När man tror man löst en fundering kommer där ju genast fler.
1. Vilket av dessa tre områdena ska vi sen skriva en essä om? Alla tre?
2. Är det dessa tre tjänster som man ska skriva ett lärkontrakt om då?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)